saari.webblogg.se

En tjej med stort idéförråd. Brinner för mycket här i livet och på min blogg får ni ta del av mitt liv! Några av mina intressen är: ♥ Djur ♥ Foto och redigering ♥ Film & serier ♥ Makeup ♥ Hår ♥ Baka & matlagning ♥ Musik ♥ Resa Hoppas du vill följa mig genom min vardag! Thanks for stepping by ☼

HOMEMADE NUTELLA

Publicerad 2016-02-10 08:57:30 i Allmänt,

 
 
 
 
 
 
 
 
Ja ni ser ju på titelnn vad detta magiska inlägg ska handla om.. Hemmagjord nutella. Eller Hasselnötsmör med choklad. För det är inte riktigt nutella, det är något bättre.
 
Med få ingredienser, en stekpanna och en maskin kan du göra denna underbara skapelse.
Så nu ska ni få veta hur man gör:
 
Du behöver:
Ca 240 gram hasselnötter
2 msk neutral olja
Kakao efter smak
Sockerfritt sötningsmedel (eller "vanligt" socker)
Flingsalt
 
 
Börja med att rosta nötterna i en stekpanna. Det går även att rosta i en ugn. Se till att ha låg värme på plattan och röra stekpannan hela tiden.
 
 
Lägg sedan de rostade nötterna i en kökshanduk och gnugga bort skalet. Vissa nötter går inte att få av skalet på men det är okej. Det viktiga är då att du inte rostar dem en gång till i stekpannan, eller att du rostar dom för länge, då bränns dom. För 1: det är väldigt lätt att bränna nötter när man rostar dem, och 2: det kommer smaka bränt om du så bara råkar bränna en nöt.
 
 
Här är de färdigrostade nötterna. Som du kan se så är skalet kvar på några av dem, men då skalet sitter så hårt på nötterna gör det inget.
 
 
 
 
I en skål, blanda sötningen med flingsalt och kakao. Jag använde ca 1-2 matskedar kakao, 2-3 matskedar sötning och en rejäl nypa flingsalt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Blanda sedan om allting.
 
 
Häll i nötterna i en matbredare och kör dem tills nötternas naturliga olja börjar komma fram och göra nötterna till nötsmör.
 
Tillsätt då två matskedar neutral olja. Jag använde rapsolja och tog närmare 3 än 2. Men det är för att jag vill ha en slät nutella. Det går även att utesluta oljan men då får den en tjockare konsistens men du behöver inte de extra fettet och kalorierna.
 
 
Tillsätt sedan kakaoblandningen.
 
 
Och sedan har du helt perfekt nöttsmör med chokladsmak.
Går att ha i kvarg, på mackan, i efterrätter, glass, kakor.. Möjligheterna är oändliga.
Så prova nu på direkten!
 
 
 
Näringsvärde per 100 g:
 
Kcal: 750
Protein: 16 g
Kolhydrater: 20 g
Fett: 72 g
 
 
 
 
Ha en toppendag så hörs vi!
 

Kommentarer

Postat av: Emma -Merakibeauty.se

Publicerad 2016-02-10 09:09:05

åh det måste jag testa!

Svar: Det tycker jag!Kram
Nelly Saari

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nelly Saari

Nelly Saari. Född: 2000. Bor: Sverige, UÅ. Dålig vana: bli förälskad i allt kreativt. Följ mitt liv och jag hoppas jag lyckas inspirera dig.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela